Met de nieuwe WLTP-test meer duidelijkheid over het daadwerkelijk verbruik!

Met de nieuwe WLTP-test meer duidelijkheid over het daadwerkelijk verbruik!

In Europa moeten alle nieuwe auto's worden getest op de uitstoot van vervuilende stoffen, CO2-uitstoot en het brandstofverbruik. Er zijn namelijk grenzen gesteld aan de maximale uitstoot. Daarnaast kunnen we auto's op een eerlijke manier met elkaar vergelijken. Tot 1 september 2017 werden alle nieuwe auto's in Europa getest in een laboratorium volgens de NEDC-testmethode (New European Driving Cycle). In de praktijk bleek echter dat het werkelijk verbruik en de uitstoot van auto's teveel afweken van de NEDC resultaten. Daarom is er nu in Europa de WLTP-methode.

WLTP staat voor Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure. Deze test geeft een realistischer beeld van het werkelijk verbruik en de uitstoot van personenauto's. De onderzoeksmethode is drastisch gemoderniseerd en uitgebreid met nieuwe variabele, zodat de test meer een gemiddelde autorit in de praktijk evenaart.

Praktijktest
Naast de WLTP-laboratoriumtest worden auto's nu ook op de weg getest. Deze 'real driving emissiontest' is bedoeld om de uitstoot van vervuilende stoffen in de praktijk te meten. 

Doel WLTP
In Nederland zijn deze testen belangrijk om te zorgen dat we de lucht schoonhouden, om het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot te meten en om de hoogte van de aanschafbelasting van een auto te bepalen (BPM). Hoe meer CO2 een auto uitstoot, des te hoger de BPM.

Onder de WLTP-methode vallen de gemiddelde CO2-waardes bij veel auto's iets hoger uit. 

Aanpassing BPM-tabellen
In september 2018 zijn alle nieuwe auto's WLTP getest. Om te voorkomen dat automobilisten niet meer belasting gaan betalen komen er in 2019 nieuwe BPM-tabellen.

Schonere en zuinigere auto's
De nieuwe testen zijn een belangrijke stap om de prestaties van het Europese wagenpark beter in kaart te krijgen. Bovendien helpt dit autofabrikanten om schonere en zuinigere auto's te ontwikkelen. Op die manier werken we met zijn allen aan een duurzame samenleving.

Overgang
Alle autofabrikanten zijn op dit moment druk bezig om alle auto's voor September getest te hebben volgens de nieuwe WLTP-methode. Doordat het brandstofverbruik, en daardoor de CO2-uitstoot (en de de BPM) anders uit kan vallen, in vergelijking tot de voorgaande NEDC-methode, zijn een aantal autofabrikanten onduidelijk over de levering van nieuwe auto's en/of de daarbij behorende prijzen. Bij Autopalet willen we u zo goed mogelijk adviseren over de mogelijkheden. Klik hier zodat we contact met u op kunnen nemen!



Terug

Voorstel op maat?

Advies aanvragen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief